شهر زیرزمینی کاریز کیش

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

 شهر زیرزمینی کاریز جزیره کیش احداث قنات (کاریز) در انحصار ایرانیان بوده است و با توجه به قدمت شش هزار ساله قنات در ایران می توان صاحبان اصلی قنات را ایرانیان دانست. 

اطلاعات بیشتر




کاریز واژه فارسی قنات است و در گذشته از آن برای هدایت آبهای زیر زمینی استفاده می شده است.

با توجه به اینکه معمولا قناتها از ارتفاعات شروع شده و به مظهر می رسند عظمت قنات کاریز کیش دو هزار ساله با حداکثر ارتفاع عمق شهر کاریز در کیش چهل و پنج متری در جزیره کیش منحصر بفرد می باشد.
جزیره کیش با توجه به اینکه ارتفاع چندانی ندارد، حفر و احداث قنات دو هزار ساله آن به دست ایرانیان خلاق در لایه گل مارن (مرگل) اهمیت و ارزش این قنات را بیش از پیش نمایان می کند.
قنات قدیمی کیش با طول پانزده کیلومتر که در طول دو رشته از منطقه صفین و فرودگاه تا محل فعلی مجموعه فرهنگی سیاحتی شهر زیرزمینی کیش به سه رشته تبدیل می شود و از این محل مجددا با تبدیل به یک رشته، به شهر باستانی حریره کیش می ریزد.

در طول مسیر این قناتهای قدیمی تعداد زیادی چاه برای برداشت آب وجود دارد که نشان دهنده آن است که در این قنات آب هم به صورت ساکن و هم به سمت مظهر قنات جریان و حرکت داشته است.
از آب این قنات برای مصرف آبیاری فضای سبز و مصرف شرب ساکنین استفاده می شده و در عین حال کشتی ها نیز از آب جزیره کیش برای مصرف و فروش و یا معاوضه با اجناس دیگر در کشورهای حاشیه خلیج فارس استفاده می کردند.

یکی از ویژگی مهم شهر زیر زمینی کاریز کیش آب شیرین کاریز حاصل از بارندگی های فصلی جزیره است که از مرجانها به صورت یک فیلتر طبیعی عبور و در لایه گل مارن جریان پیدا می کند. گل مارن نوعی گل رس است که در حالت طبیعی نرم و انعطاف پذیر بوده و چنانچه در معرض هوا قرار گیرد خشک و محکم می شود.
در مجموعه فرهنگی سیاحتی شهر زیر زمینی کاریز کیش جهت حفاظت از این گل ارزشمند دیوارهایی جلوی آن کشیده شده است.

از گل مارن علاوه بر استفاده های درمانی برای درد مفاصل با ترکیبات اضافی برای تولید آجر، کوزه و سیمان مورد استفاده خاص قرار می گیرد.نکته قابل توجه این است که این کاریز ها به طوری استادانه و ماهرانه به دست ایرانیان باستان حفاری شده که با شیبی ملایم در طول پانزده کیلومتر حرکت، هم از آب آن جهت آبیاری استفاده شده و هم امکان برداشتن آن با چیزی شبیه به دلو نیز فراهم بوده است.
پایابها مکانی پیش بینی شده برای فراهم شدن امکان برداشتن آب از کاریز است که در طول مسیر کاریز شش پایاب وجود دارد که یکی از آنها در مجموعه فرهنگی سیاحتی شهر زیرزمینی کاریز کیش  موجود و قابل مشاهده است.


در گذشته دور اهالی بومی نشین جزیره, کوزه به دوش از این محل آّب شرب خود را تامین می کرده اند. قدمت این پایابها به بیش از 800 سال می رسد.

در گذشته دور ، به خصوص قرون پنجم و ششم هجری که جزیره کیش مرکز تجارت خلیج فارس و دریای عمان بوده آب آشامیدنی جزیره کیش برای مصرف کشورهای حاشیه خلیج فارس از ارزش بسیار بالایی برخوردار بوده است

سقف مرجانی کاریز کیش به قطر هفت متر که زمانی بستر دریا بوده، مملو از صدف ها و آبزیانی است که هم اکنون به صورت فسیل در سقف مرجانی مجموعه فرهنگی سیاحتی شهر زیرزمینی کاریز در کیش قابل مشاهده است.

آزمايشهای انجام شده در دانشگاه مونیخ آلمان بر روي فسيلهايي كه از سقف مرجاني تونل به دست آمده نشان می دهد اين سقف بين 53 تا 570 ميليون سال قدمت دارد و شناسنامه انواع مختلف آن در موزه شهر زیر زمینی کاریز کیش به نمایش گذاشته خواهد شد.

اگر با دقت بيشتري به اين فسيلها نگاه كنيد لاكپشتي را ميبينيد كه از 570 ميليون سال قبل خود را براي امروز ما جاودانه كرده است.
کاریز کیش با توجه به ويژگيهای منحصر بفرد آن از جمله مرجانی بودن جزیره، آب شیرین قنات، هوای خنک در زیر زمین و سقف مرجانی مملو از فسیلهای با قدمت بسیار بالا  در فهرست مهمترین ابنيه جهاني قرار می گیرد و همچنین یکی از جاذبه های دیدنی تور کیش میباشد که هر ساله تعداد بسیاری از مسافران کیش را به سمت خود میکشاند.
قنات کاریز کیش بیش از 2500 سال قدمت دارد و از آب شیرین قابل شرب ساکنان جزیره را تامین می کرده ولی اکنون به یک شهر زیر زمینی شگفت انگیز بدل شده که بیش از 10000 متر مربع وسعت دارد. کارگزاران با تجربه آن زحمت تمام طراحی های آن را کشیده و می کوشند تا در پروژه بازسازی قنات کاریز کیش که اکنون کاریز کیش خوانده می شود ضمن حفظ بافت تاریخی آن کاربری های جدیدی از این شهر زیر زمینی بدست آورند .

شهر زیر زمینی کاریز کیش در فاز یک خود به قسمتهای زیر تقسیم و قابل بهره برداری خواهد بود. غرفه های صنایع دستی ایران و جهان ، رستوران سنتی و جدید ، موزه سالن آمفی تئاتر سالن کنفرانس ، گالری های هنری . شهر کاریز در عمق 16 متری زیر زمین قرار دارد. سقف آن هشت متر ارتفاع و بیشتر سقف آن مملو از سنگواره ، صدف و مرجانهایی است که با نظر کارشناسی 270 تا 570 میلیون سال قدمت دارد و تک تک آن شناسایی و دارای شناسنامه رسمی است.

کارگزاران شهر زیر زمینی کاریز کیش بر این باورند که دو ویژگی کاریز را در فهرست ابنیه جهانی در خواهد آورد. اول اینکه کاریز کیش در دل تنها جزیره مرجانی دنیا واقع است. دوم آنکه تنها بنایی است که سقف مملو از صدفها و مرجانهای طبیعی است. صدفها و مرجانهایی که برای بازدید آنها دو راه وجود داشته ، بازدید از موزه های طبیعی یا غواصی در آبهای آزاد و اکنون کاریز فصلی جدید و استثنایی در پیش روی تمامی دوستداران طبیعت گشوده که بی واسطه خواهند توانست از بزرگترین مجموعه مرجانی بازدید کنند.

در خاتمه گفتنی است که خاکهای برداشت شده از کاریز در کیش دارای خواص درمانی زیادی است که در " گل درمانی " استفاده های فراوان خواهد داشت. این امر همراه با خدمات گوناگونی همچون تاسیس مراکز اقامتی ، تجاری و تفریحی در زمینی معادل 60000متر مربع در روی زمین کاریز کیش احداث خواهد گردید. زمین سطحی کاریز کیش به پارک وسیعی بدل خواهد شد که دارای دو تپه مرتفع خواهد بود. این په ها از خاکهای برداشت شده زیر زمین ساخته شده و به چم انداز بی نظیر جزیره کیش دل خواهد شد.


پشتیبانی کیش سیر : 09195808135

www.kishsir.com

همراه شو  راهی نیست…!

ارتباط با تلگرام کیش سیر: https://t.me/kishsir

 


دیدگاه‌ها

راضیه
راضیه 17 شهریور 1389
gheymate docharche savari chande?
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
kkkk
kkkk 21 خرداد 1390
به نقل از راضیه:
gheymate docharche savari chande?

saati 1000 toman bood 2sale pish
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
چه کسی امیر را کشت؟
چه کسی امیر را کشت؟ 16 فروردين 1390
عالی بود
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
aaaaaaaaaaaaaaaaaaa
aaaaaaaaaaaaaaaaaaa 10 تیر 1390
چه کسی امیر را کشت؟"]عالی بود!!!!!!
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
ali
ali 16 مرداد 1390
واقعا که جای چرتیه فقط وقت آدمو می گیره
به جرات می گم که گشتن تو بازارها واقعا بهتر و به صرفه تره!قدر وقتتون تو مسافرتو بدونید!
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
سارا
سارا 23 بهمن 1391
سلام .کاریز برای کسانی که به آثار باستانی علاقه دارند واقعا" جالب و دیدنیه من که خیلی لذت بردم. خیلی زیبا بود. فقط متاسفانه ورودیش خیلی زیاده . نفری 10000 تومنه!!!!!!!
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
هنی
هنی 31 تیر 1393
سلام مرسی از سایت خوبتون. منو شوهرم اواخر مهر میخوایم بریم کیش میخوام بدونم قیمته هتل 3 ستاره که تمیز هم باشه چنده؟و کلا پول رفت و برگشت از تهران با هتل چقدر میشه ؟ میشه اطفا منو راهنمایی کنید ؟
پاسخ :
سلام
حدود تورهای 3ستاره برای اواخر مهر از قیمت 490 شروع میشود به بالا ولی به دلیل زیاد بودن هتلهای در پکیج تور کیش سیر لطفا به قسمت تورهای کیش در صفحه اصلی سایت کیش سیر مراجعه نمایید.
همچنین برای اطلاع از آخرین وضعیت آفرهای تور کیش در کانال تلگرام کیش سیر همراه ما باشید.
https://t.me/kishsir
کیش سیر 1212 11 28-021
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی تصویر امنیتی جدید

تور قشم سیر

تور مشهد سیر