خانه مردم شناسی بومیان کش

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

خانه مردم شناسی بومیان کیش

خانه مردم شناسی بومیان کیش در سال 1393 در یکی از قدیمی ترین خانه های محلی کیش به منظور توسعه گردشگری در جزیره کیش راه اندازی شد.

 

اطلاعات بیشتر

خانه مردم شناسی بومیان کیش

خانه محلی حاج عبداله بن شاهین که یکی از بزرگترین تاجران مروارید در زمان خود حدود 80 سال پیش بود امروزه تبدیل شده بو موزه ای برای آشنایی شما مسافران تور کیش با سنت بومیان کیش. البته این خانه از سه نسل قبل حدود 200 سال پیش به ایشان به ارث رسیده بود اما زمان حاج عبداله بن شاهین این خانه تقریبا میشه گفت به خاطر میهمان نوازی صاحب خانه و همچنین آموزش های قرآنی که خیلی از بومیان این خانه را مقدس میدانند بخاطر اینکه اولین بار قرآن خواندن را اینجا آموختن و رفت و آمد هایی که این خانه روزگاری داشت، امروزه این خانه بزرگ و پر خاطره را تبدیل به موزه ای برای شناخت نحوه زندگی بومیان جزیره کیش و آن را از نزدیک ببینیم و بشناسیم.

خانه بومیان کیش در زمینی به مساحت 1.200 مترمربع در 200 سال پیش با معماری کاملا بومی ساخته شده است. این خانه از 15 اتاق که هر کدام با کاربری خاص خود بوده است و دو حیاط مناسب مجالس پذیرایی و یک حیاط خانوادگی تشکیل شده که بازسازی آن به طور کاملا سنتی انجام گرفته است.

خانه مردم شناسی بومیان کیش در یک بنا با قدمت 200 سال در قدیمی ترین محله جزیره کیش (سفین قدیم) قرارد دارد. این خانه در زمینی به مساحت یک هزار و 200 مترمربع حدود 200 سال پیش بنا شده و دارای 15 اتاق(اتاق مهمان مردان، اتاق زمستانی، انبار خرما و محل استحصال شیره خرما، اتاق تابستانی، آشپزخانه، اتاق خواب، اتاق مهمان زنان، مکتب خانه، حجله و ...) و دو حیاط مجلسی و حیاط خانوادگی بوده و از سبک معماری کاملا بومی برخوردار است.

شما گردشگران تور کیش در این خانه بصورت زنده میتوانید شیوه معیشت و کار بومیان کیش در دوران قدیم را ببینید. تعداد زیادی از ابزار و وسایل قدیمی مخصوص پخت و پز، صید مروارید، ماهیگیری، مکان نگهداری خرما و تهیه شیره خرما بصورت سنتی، دو حلقه چاه آب برای تامین آب شرب ساکنان در معرض دید شما در موزه خانه مردم شناسی بومیان کیش است.

اسامی بعضی از اتاق های خانه بومیان کیش :

  • چندول (انبار خرما و محل استحصال شیره خرما) : فناوری استحصال شیره خرما مختص بومیان کیش بوده و سابقه 600 ساله دارد و تا به حال این شیوه در هیچ جایی از ایران مشاهده نشده است. بعلت مصرف بالای خرما ( خانواده ، میهمانان ، خدمه ، جاشوهای لنج ) این خانه دارای دو انبار چندول می باشد که آثار شیره و هسته های خرما از 60 سال پیش در یکی از این انبارها موجود می باشد.
  • مصیف (اتاق تابستانی) : بومیان کیش به اتاقی که جهت استفاده در تابستان که با سبک خاصی ساخته می شود را مصیف (اتاق تابستانه) می گویند.
  • مطبخ (آشپزخانه) : بومیان کیش قسمتی از حیاط را مسقف می کردند و با اختصاص دریچه هایی برای خارج شدن دود ناشی از آشپزی جهت پخت و پز استفاده می کردند.
  • بیت العود (اتاق خواب) : اتاق خواب اصلی که خاص صاحب خانه بوده و با آینه های بزرگ و کوچک و تزیین شده.
  • بیت الافروخ (مکتب خانه) : خانه پسران خانواده که به دلیل آمزش های قرآنی و مکتبی در این اتاق ها به آن بیت الافروخ میگفتند.
  • بیت القهوه (اتاق مهمان زنان) : اتاقی که مخصوص پذیرایی از زنان محله و مهمان که در آنجا قهوه و چای درست میشد.
  • الفرشه (حجله) : اتاق مخصوص عروس و داماد که تا یک ماه بعد از عروسی پا برجا بود.
  • بخار (انبار مواد غذایی) : محل نگهداری ملزومات غذایی برای سال.
  • بخار (انبار ابزار صید و شناورها) : محل نگهداری ابزار صید و شناور و تمام تجهیزات لنج ، ابزار غواصی و صید مروارید و ماهیگیری.
  • بخار الهوش (انبار علوفه گاو و گوسفند) : محل نگهداری گاو و گوسفندان.
  • سیم (تخت خواب تابستانی) : تختخواب تابستانی که با چوبهای چندل و دعن (شاخه های بهم بافته نخل) با ارتفاع 5/1 متری ساخته می شد.
  • زریبه (باغچه منزل) : بومیان کیش همیشه بخش مجزایی از حیاط خانه خود را به باغچه اختصاص می دادند و در آن درختان نخل ، کنار، انجیر، لوز(گاروم زندگی) میکاشتند.

با راه اندازی خانه مردم شناسی بومیان کیش برای بسیاری از بومیان کیش اشتغالزایی شد و در حال حاضر در این خانه با پذیرایی با غذاهای محلی به روش سنتی و قهوه عربی با خرما و اجرای نقش حنا توسط بانوان هنرمند بومی و عکس انداختن با لباس محلی در حجله عروس و همچنین با توضیح و نشان دادن سنتهای خود به شما مسافران تور کیش سنتهای خود را زنده نگه میدارند.


پشتیبانی کیش سیر : 09195808135

www.kishsir.com

همراه شو  راهی نیست…!

ارتباط با تلگرام کیش سیر: https://t.me/kishsir

 


نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی تصویر امنیتی جدید

تور قشم سیر

تور مشهد سیر