طبيعت کیش -nature-of-kish-island

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

پوشش گیاهی و طبیعت کیش

جزیره کيش همانند ديگر جزاير خليج همیشه فارس – به ويژه جزاير تنگه هرمز – در نوار باريکی از سرزمين رویش های خاص گرمسيری نيمکره شمالی، با عرض کم جغرافيائی، بين فلات ايران (در شمال) و صحرای عربستان سعودی (در جنوب) واقع است.

به جز ويژگی های خاص جغرافيائی و اقليمی محلی، جزیره کیش نير همانند ديگر جزاير نزديک خود نظير فارور، هندورابی، شتوار، لاوان و حتی جزیره قشم در سلطه شرايط حاکم اقليم نيمه استوائی اين نوار رويشی قرار دارد. براساس تقسيم بندی اقليم های حياتی که در آن اقليم حسب تأثير عواملی توأم از بارش و دما، يعنی نسبت ميزان بارندگی به ميلی متر به درجه حرارت در طول سال معين می شود و اگر ميزان بارش از دو برابر درجه ی حرارت کم تر باشد آن اقليم خشک به حساب می آيد.

کيش در منطقه ای بسيار خشک قرار دارد و شرايط اقليمی آن در کل خشک و نیمه استوائی است. ميانگين بارندگی بيست ساله جزیره کيش طبق آمار 190 ميلی متر ( 65% در زمستان، 28% پاييز، 14% در تابستان)- نشريه ديروز و امروز کيش- و ميانگين دمای ساليانه آن 6/26 درجه ی سانتي گراد ذکر شده است.
طبيعت و جزیره کیش -nature-of-kish-island

وضع رطوبت نسبی جو و ضريب ميزان شرايط اقليمی حاکم بر کيش، آب و هوای آن را بحری ساخته  است . به جز ايام فصول سرد، بقيه  ايام سال رطوبت آن بالای 60 درصد است. در ماه های آبان تا ارديبهشت هوای کيش ملايم و نوسان حرارت آن بین 18 – 25  درجه سانتی گراد است. آمارهای موجود در آرشيوهای سازمان منطقه ی آزاد کیش حاکی از هوای بسيار گرم، تا گرم معتدل و همراه با رطوبت نسبی زياد و گاه باران هائی با شدت متغير و غالباً کم دوام در برخی از ایام سال است. ساعات آفتابی جزيره کیش بيشترين ساعات آفتابی منطقه – به جز سواحل نواحی جنوب شرقی و يا چند جزيره ديگر خليج فارس – يعنی حدود 3100 ساعت در سال است.
کيش در طبقه بندی معمول اقليم شناختی  و حسب عوامل و عناصر اقليمی، به ويژه واقع بودن در مجاورت رأس السرطان و معرض سیستم پرفشار هوای حریم حاره ای و داشتن ویژگی هائی از موقعیت محلی که در آب های گرم و کم عمق خلیج فارس و تأثیر شرایط اقلیمی آن قرار دارد طبیعتاً گرم است. و، همیشه و یا در بیش تر ایام سال هوائی شرجی دارد.
بارش های کیش معمولاً در ماههای آذر و اسفند صورت می گیرد. بارش های آذرماه تقریباً نا منظم و شدت متغیر دارد. اما بارش های اسفندماه منظم، وضعی نسبتاً ثابت و دارای میانگینی در حدود 31 میلی متر است. برآوردهای نسبی، چند ساله نشان می دهد آغاز فصل بارش معمولاً آبان ماه و پایان بارندگی تقریباً اردیبهشت ماه است و ایام بارندگی آن در مجموع چند ساعت است و در چند روز صورت می گیرد.
عامل عمده بارش های فصلی کیش و علت پراکندگی و زمان وقوع آن، مربوط به ورود توده های هوا روی آب های خلیج همیشه فارس است. بارش های منطقه ای خلیج فارس عمدتاً معلول مراکز پرفشار جریان سیستم های مرطوب جنوبی (سودانی) و مراکز کم فشار سیستم های مدیترانه ای و جریان های مرطوب مرتبط با اقیانوس هند و بالاخره متأثر از رژیم بارندگی موسمی  است. بنابراین ایام بارش کیش با فصول سرد و عدم بارش با فصول گرم یعنی تابستان آن انطباق کامل دارد..

طبيعت و جزیره کیش -nature-of-kish-island

آز آنجا که جزیره ی کیش در نوار رویشی حریم حاره ای قرار دارد. طبیعتاً نفوذ گاه به گاه جریان های فصلی اقیانوس هند به آن به ویژه در مرداد ماه – که اوج فعالیت این جریان ها است هرازگاه دارای بارش های اتفاقی پراکنده و سریع و کوتاه تابستانه به صورت رگبارهای شدید است. مقدار نزولات تابستانه کیش گاه ازتمامی مقدار بارش سالیانه آن بیش تر و معمولاً سیل آسا است. علت اصلی بارش ها  و نزولات صعودی میدهد، باشد.                               
مقدار بارش سالیانه نسبت بر میزان تبخیر سالیانه همیشه معرف اوضاع اقلیمی هر ناحیه است و اگر حداقل مقدار تبخیر یک ناحیه بیش از 10 برابر نزولات آن باشد (مانند صحاری و یا غالب بخش های مرکزی ایران) آن اقلیم خشک، گرم و بری است. اما کیش با آن که طبق آمار، دارای میانگین متوسط میزان بارش سالیانه حدود 190 میلی متر است و تبخیر سالیانه آن در حدود 1650 میلی متر، یعنی بیش از 9 برابر بارش می باشد و باید آب وهوای ابری داشته باشد، ولی به علت موقعیت محلی یعنی واقع بودن در بخش آب های کم عمق و گرم خلیج فارس با رطوبت بالای نزدیک به حد اشباع (در اسفند 50 -55، در مرداد حدود 60 درصد) که باعث شرجی بودن هوای آن در بیش تر ایام سال می شود اقلیم و آب و هوای بحری دارد.

پوشش گیاهی کیش
موقعیت جغرافیائی کیش در سواحل جنوبی ایران، نوار باریکی از سرزمین رویش های خشک و گرمسیری دنیا است. اوضاع خاص جغرافیای اقلیمی کیش که در آب های گرم و کم عمق دریا در تنگه هرمز قرار دارد موجب وضع خاص فقر پوشش گیاهی کیش است. میزان بارش کم و تبخیر چندین برابر بارش سالانه و گرمای پالای بالا، در بیش تر ایام و ماه های سال، اقلیم کیش را خشک، نیمه بیابانی و بیابانی نموده است.

همچنین نبود عارضه های توپوگرافی، لایه نازک خاک کشیده بر بستر سخت مرجانی گستره جزیره، خشکی و گرما، شاخصه های اصلی خطوط الگوی فقر رویش های جزیره اند.
پوشش سبز کیش شامل دو گروه از گیاهان علفی یکساله , چند ساله و گیاهان نیمه چوبی و چوبی است. خزان گیاهان جزیره کیش در آغاز فصل گرم و خشک تابستان شروع می شود.
رویش های علفی جزیره معمولاً در اواخر مهرماه و نیمه آبان به تدریج ظاهر شده، موجب سیمای سبز زمین های خشک و خاکستری و سوخته در آفتاب تابستان کیش می شود.

طبيعت و جزیره کیش -nature-of-kish-island

رویش های جزیره کیش با آغاز فروردین و اردیبهشت کم کم خشکیده، زمینه ای زرد و خاکستری از آن ها در گستره جزیره باقی می ماند. در بین این زمینه غالباً لکه های سبز و سبزنقره ای علف های پایا در طول تابستان، تا آغاز پاییز دیده می شود.
برخی از علف های یک ساله جزیره عبارتند از انواع گندمی ها، همیشه بهار، سیزاب، شبوها، چنگ مریم، یونجه ها، شنبلیله های وحشی، فرفیون ها، شمعدانی ها، تاتوره، آفتاب پرست، ترشک، بارهنگ ها و غیره.
علفی های چند ساله عبارتند از شمار بسیاری از گندمی ها، پیچک ها، سلمه ترهها، گیاهان تیره جعفری، گون ها، جگن ها، آبوتیلون، چرخوها، یونجه زرد، انواع پروانه آساها، شوره ها و غیره.
درختچه های کوتاه و بوته مانند جزیره شامل :  گرگ تیغ، اوکرادنوس، افدرا، نیل، برخی از کنف ها، برخی از سلمه تره ها، شوره ها، گزها و برخی دیگر است.

درختان غالب بومی و طبیعی کیش شامل کهور و بومی، کنار، گزهای تقریباً بلند، انجیر بنگالی که از قدیم کاشته شده اند و تقریباً حالت بومی دارند، کرت و برخی از آکاسیاهای دیگر که همراه با کهور پاکستانی و اوکالیپتوس، نخل، نارگیل، گاروم زنگی، سه پستان و دیگر درختان کاشته شده اند. 
گیاهان علفی پایا – در پناه سایه نخل ها و درختان دیگر باه ها که آبیاری می شوند و زمین دارای رطوبت کافی است تا آخر فصل رویش باقی مانده در پای نخلستان ها پوشش قابل ملاحظه ای را به وجود می آورند.
در تابستان که گرما و خشکی بسیار شدید است، به ویژه در خشک سالی ها، علاوه بر بوته های پایا، درختان و درختچه های جزیره کیش نیز معمولاً بخش های سبز هوائی خود را از دست داده به ظاهر خشک و خاکستری به نظر می رسند. در اواخر آذرماه به ویژه پس از بارش های معمول این ماه، جوانه های سبز در بخش پائینی و خشک شده سال قبل بوته ها آغاز به رویش کرده، به زودی بوته ها دارای انبوهی از شاخه های خشک و سبز می شوند. با رویش علف های یکساله در سطح جزیره کیش یکباره طبیعت بهاری جزیره نیز سبز و بهاری است.

درسال های کم باران که غالباً نیز فراوان پیش می آید، در خشکی و گرمای بالای جزیره کیش، بخش های هوائی علفی های چند ساله و حتی درختچه ها و درختان بر اثر تقلیل جوانه های احیاء کننده خشک به نظر می رسند و از آن جا که بخش اصلی رویش کیش را همین علفی های پایا و بوته های نیمه چوبی تشکیل می دهند، جزیره کیش در بیش تر سال ها دارای پوششی یا سیمای خاکستری است.


 

پشتیبانی کیش سیر : 09195808135

www.kishsir.com

همراه شو  راهی نیست…!

ارتباط با تلگرام کیش سیر: https://t.me/kishsir



دیدگاه‌ها

فایبرگلاس در کیش
فایبرگلاس در کیش 30 ارديبهشت 1390
باسلام می خواستم بدونم بازار فایبر گلاس در کیش چطور ی است من کارم تولید قطعات فایبرگلاس وکامپوزیت می باشد وتخصص کافی برای تولید هر قطعی را دارم به یک نفر شریک در کیش نیاز دارم درامد عالی....
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
تشکر
تشکر 30 ارديبهشت 1390
سلام، وقتتون بخیر
می خواستم تشکر کنم از همه ی مطالب مفید و به در بخوری که در مورد کیش تو سایت قرار دادین. راستش هیج لینک "ارتباط با ما"یی پیدا نکردم، مجبور شدم بیام یه جای خلوت مثل اینجا پیدا کنم و حرفامو بگم. به هر حال عذرخواهی می کنم از اینکه بی جا عنوان مطلب کردم. من تقریبا همه صفحاتتون رو مطالعه کردم و با این که دوبار رفته بودم کیش ولی کلی نکته جدید دستگیرم شد. واقعا دست و پنجتون درد نکنه برای گردآوری این اطلاعات، خیلی مفید بود! موفق باشید!
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
بهار
بهار 14 فروردين 1392
سلام به شما دوستای خوبم.من که فعلا تنها دلخوشیم اینه که کیش رو از اینترنت ببینم.فقیر بودن هم بد دردیه
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی تصویر امنیتی جدید

تور قشم سیر

تور مشهد سیر